Nieuws
Laswerk

Naar de APK

Als je met een half gammele roestbak naar de APK-keuring gaat dan zal het je niet verbazen als je een afkeur krijgt. Je kunt jezelf een hoop ellende besparen door vooraf eens kritisch naar je roestmobiel te kijken en de mogelijke problemen voor de keuring al te verhelpen.

De vraag is dan: Wat is nog wel en wat is niet meer acceptabel? In elk geval geldt dat voor de APK de dragende delen allemaal in orde moeten zijn. Een enkel klein gaatje kan nog door de vingers worden gezien, maar echt niet meer dan dat. Denk eraan dat roest en ijsbergen veel gemeen hebben. Het grootste deel ervan zit 'onder water'. Er is dus altijd (veel) meer dan dat je denkt.

Niet dragende delen, zoals bijvoorbeeld portieren, mogen aan de onderzijde wel behoorlijk rottig zijn. Maar de binnen- en buitenplaat van het portier moeten nog wel aan elkaar zitten. Bovendien mag een portier geen uitstekende scherpe randen hebben.

Afkeur

Als er tijdens de keuring problemen worden geconstateerd dan zal je die moeten verhelpen en de auto voor herkeuring moeten aanbieden. Bij deze herkeuring dien je jouw kunstwerk 'blank' te laten zien. Je mag dus nog niet plamuren en aflakken. De keurmeester wil dus de kwaliteit van je bak- en braadwerk kunnen beoordelen. Je voorkomt moeilijke discussies over wat volgens de keurmeester wel en wat niet goed gedaan is door je laswerk vooraf te doen en netjes af te werken. In dat geval kraait er verder geen haan naar.

De APK lasvoorschriften

Hieronder volgen een paar aanwijzingen voor het volgens de regelen der kunst uitvoeren van het laswerk:

Puntlassen:

Je knipt of boort een serie gaatjes van 6 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje las je vol. Dit worden ook wel 'proplassen' genoemd.

Onderbroken lassen:

Je last de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen je last 2 cm en slaat dan 2 cm over, daarna las je weer 2 cm etc etc.

Deze 2 manieren zijn voorgeschreven voor het APK laswerk. Puntlassen is de sterkste van de twee methoden.

Volledig aflassen:

Je kunt de zaak ook helemaal aflassen. Dat vergt echter aanzienlijk meer 'lastalent'. Je loopt dan ook het risico dat de zaak krom trekt. Er wordt op die wijze namelijk erg veel warmte in het materiaal gebracht. Deze methode is niet voor de APK voorgeschreven maar wordt wel goedgekeurd.

Conclusie

Voor de amateur-roestorateur lijkt het proplassen dus om meerdere redenen de meest gewenste. Het nadeel van proplassen is dat er vocht tussen de overlappende platen kan blijven staan met alle bekende gevolgen van dien. Met een goede nabewerking met bijvoorbeeld Owatrol kan dit probleem echter effectief worden bestreden.

Waarschuwing!

Het bovenstaande geldt voor 'gewone' reparaties aan het plaatwerk van personenauto's. Voor reparaties aan bepaalde vitale onderdelen of aan het chassis van auto's zoals Landrovers kunnen afwijkende regels gelden. Zo mag er bijvoorbeeld aan een vooras van een VW-kever of busje niet worden gelast. De APK-eisen worden ook met enige regelmaat aangscherpt. Doe zonodig navraag bij een APK keurmeester of bij de RDW (www.rdw.nl)



©2018 Garage Dijkman - cms/design by: sierra240 crossmedia